Oefenen in geduld

123 organizing - oefenen in geduld“Het duurt nu al meer dan een uur! Dit duurt mij te lang. Ik wil nu meer weten”. Al meespelend met het theekransje met mijn jongste dochter, luisterde ik enigszins verwonderd mee. Deze woorden werden enigszins geïrriteerd en ongeduldig uitgesproken door een vader tegen zijn vrouw. We zaten met zijn allen in de speelkamer van het ziekenhuis te wachten op een bericht van een verpleegkundige. Ben jij ook wel eens ongeduldig? Wat gebeurt er dan met je? En wat kun je dan doen?

Wat gebeurt er als je ongeduldig wordt?

Je bent met je gedachten al in de toekomst. Je hebt het verlangen om iets te hebben, af te hebben of dat iets klaar moet zijn op een gewenst tijdstip. En het liefst zo snel mogelijk. Geduld vind je door te zijn in het hier en nu. Je ‘ziet’ je verlangen, je voelt je irritatie en ongeduld. De onrust die wellicht gierend door je lichaam raast.Je hebt twee keuzes als je merkt dat je ongeduldig wordt of dat je bewust je verlangen opmerkt. Je kunt:

  1. In je ongeduld blijven hangen. Je stelt je als slachtoffer op van de situatie en je ademt hoog.
  2. Vertragen en terug te keren naar het hier en nu. Door rustig te ademen, neem je afstand en blijf je de baas over de situatie.

Geduldig loslaten

De bekende mindfulness leraar Thich Nhat Hanh geeft een mooie tip over hoe om te gaan met al de emoties die gepaard gaan met ongeduld: Ontferm je erover als een troostende moeder! Neem je emotie als het ware in je armen en kijk ernaar. Wieg het als een baby die troost zoekt. De emotie mag er zijn. Hij zal weer overgaan en plaatsmaken voor iets nieuws. Behalve als je probeert hem te onderdrukken of te bestrijden. Je erover ontfermen is de eerste stap naar loslaten.

Het is belangrijk om datgene wat je wilt loslaten een plek te geven. Pas dan ben je in staat om echt los te laten. Geef je het geen plek dan beland je in een vicieuze cirkel waarin loslaten geen optie is. Loslaten gebeurt doorgaans stapsgewijs én op verschillende niveaus in je hoofd, je lichaam en je hart. Loslaten en jezelf confronteren met de waarheid roept vaak weerstand op. Het is eng, maar het kan ook opluchting brengen. Het kan zijn dat je jarenlang met psychische of lichamelijke klachten hebt rond gelopen. Misschien heb je zelfs nooit met iemand gesproken over jouw geheim. De herinnering aan de gedachten en emoties geeft jou op een bepaalde manier houvast en controle over je eigen gedachten. Dit belemmert jou om verder te kunnen gaan.

Geduldig in het ‘nu’ zijn

Vlak voor mijn neus zag ik het afgelopen zaterdagmiddag gebeuren. Een botsing tussen mijn zoontje van vijf jaar en dochtertje van drie jaar op de trampoline. Een keurige val op de trampoline op haar billen. Met een lichtelijk schreeuwend huilen als gevolg. Niets aan de hand dacht ik eerst nog, het is vast van de schrik. Al huilend zijn we met zijn allen naar huis gegaan. Ook thuis aangekomen bleef ze huilen. Ze wilde gelukkig wat eten en drinken. Van vermoeidheid viel ze in slaap. Na een tijdje werd ze huilend wakker. Nadat ik haar arm voor de zoveelste keer had geïnspecteerd, concludeerde ik dat dit echt niet goed was. Gelukkig kon ik al om zeven uur terecht bij de Huisartsenpost. Voor de zekerheid werden er foto’s gemaakt op de Spoedeisende Hulp. “Ja mevrouw, ik snap het helemaal dat ze zo veel huilt. Ze heeft een gebroken arm”. Met een veelzeggende ‘nee-hoor-u-bent-u-geen-overbezorgde-moeder’ blik. Die avond gingen we met gips om haar arm naar huis. Toch wel fijn om thuis te gaan slapen. Alhoewel ik zelf niet kon slapen van alle spanning die ik in mijn buik voelde. De volgende ochtend moesten we ons om tien uur aanmelden in het ziekenhuis. De operatieplanning van elf uur werd uiteindelijk half een. Het lange wachten kan frustrerend zijn. Uit ervaring weet ik dat je in zulke gevallen het beste rustig kunt blijven. Dit deed ik door mijzelf te focussen op mijn dochter en mij niet af te laten leiden. Hierdoor heb ik het weekend met veel geduld doorgebracht.

Ongeduldig verlangen naar de toekomst

Even terug naar de ongeduldige vader waar ik het eerder over had. Na de woorden van deze vader te hebben aangehoord, was ik even in gedachten. Had ik hem niet vlak voor deze uitspraken nog druk werkend op zijn laptop bezig gezien?  Ik verbaasde me dat deze vader kennelijk geen geduld kon opbrengen. Als timemanagement trainer dacht ik automatisch na over vragen als “Wat is lang, wat is urgent en wie bepaalt dat dan? Had deze vader echt het idee enig invloed te kunnen uitoefenen in deze situatie? Of was het pure frustratie en voelde hij zich machteloos?” Vervolgens haalde mijn dochter me al snel uit mijn gedachten voor ons theekransje. “Mama, hier is je cupcake”. Even later kwam er een verpleegkundige om ons op de hoogte te brengen. Het kon nog vijf minuten duren of nog een half uur tot een uur. We liepen terug naar onze kamer. Die extra tijd maakte mij ook niet meer uit.

Ongeduld en de directe relatie met je  ademhaling

Onzekerheid, angst, spanning en stress veroorzaken verkeerd ofwel ‘hoog ademen’.  Je haalt dan kort adem, vanuit je borst. De ademhaling wordt als ware gehalveerd, je gaat oppervlakkig en sneller ademhalen. Doordat je sneller gaat ademhalen, wordt er meer zuurstof rond gepompt dan nodig is. Als reactie op je overbelasting van zuurstof kan er hyperventilatie of een paniek aanval ontstaan. Vaak verlies je op zulke momenten de controle over jezelf. Dit komt omdat je onder ‘langdurige’ druk hebt gestaan en het lichaam een uitweg zoekt. Door te leren je ademhaling onder controle te krijgen, kun je in veel gevallen de eerste reacties van stress, onzekerheid of ongeduld al de baas worden.

Geniet van elk moment

Van het leven genieten, samen zijn en voluit te durven leven is waar het leven voor mij voor staat. Maar ook over bewustwording en jezelf naar een hoger niveau ontwikkelen. Een niveau waar je slechts hoeft te zijn. In plaats maar alsmaar te piekeren of te verlangen over het verleden, het heden of de toekomst. Dit weekend heb ik ondanks de omstandigheden kunnen genieten. Het was heel fijn voor mij om bij mijn dochtertje te zijn en ik week nauwelijks van haar zijde. Ik moest haar achterlaten op de operatietafel nadat ze onder narcose werd gebracht. En gelukkig na slechts drie kwartier, ontwaakte ze bij mij op de kamer uit de narcose. Het moment dat ze haar ogen opende en mama riep, gaf mij een gelukzalig gevoel. Op dat moment was ik extra dankbaar dat ik er voor haar mag zijn. Dan is ‘tijd’ voor mij slechts een begrip. Koester de kleine dingen in het leven.

Controle over een situatie door rustig te ademen

Adem rustig in en adem rustig weer uit… Als je focust op je ademhaling, raakt je verlangen op de achtergrond. Omdat je aandacht dan bij het nu is, of wat je nu hebt. Door rustig adem te halen, word je rustiger en kom je meer in het hier en nu. En ontdek je misschien dat er hele waardevolle dingen gebeuren. Dit had je in de onrust en ongeduld wellicht over het hoofd gezien. Of je beseft dat je in specifieke situaties echt iets voor je kind of iemand anders kunt betekenen. Je kunt er gewoon voor hem of haar te zijn door te luisteren en te kijken naar wat een ander nodig heeft. En vertrouw erop dat de situatie weer goed komt.

Oefenen in geduld

Het is belangrijk om je ademhaling te voelen en te ervaren in je hele lichaam. Door je bewust te worden van je ademhaling, leer je te luisteren naar de signalen van je lichaam.  Je ademhaling is een krachtig middel om je lichaam en geest te kalmeren. Door goed in en uit te ademen, kun je spanning loslaten. Wanneer de ademhaling optimaal is, is deze rustig met vloeiende overgangen tussen de in- en uitademing die voelbaar zijn in het gehele lichaam. Merk je dat je in een bepaalde situatie komt, dat jou spanning, stress of ongeduld oplevert? Focus je dan op je ademhaling gedurende vijf minuten. Merk op wat dat vervolgens met je doet.

Een luisterend oor

Voel jij wel eens al bij voorbaat spanning, stress of onrust? Komt dit omdat je aan een specifieke klus, taak of project moet beginnen? En ervaar je dan ook ongeduld, omdat je eigenlijk niet weet hoe je focus, overzicht of structuur kunt creëren? Herken je dit en heb je behoefte aan een luisterend oor of wil je met mij aan de slag? Neem gerust contact met mij op. Dan maken we onder het genot van een kop groene thee kennis met elkaar. En bekijken we wat ik voor jou kan betekenen. Vind je mijn blog waardevol? Laat gerust een reactie achter onderin mijn blog. Delen met anderen is ook fijn. Dank je wel!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *