Groeien als ondernemer

groeien met je bedrijf kan alleen als jij groeit als ondernemer.Als ondernemer denk je het liefste aan het gewenste resultaat. Je taak of opdracht had gisteren al af moeten zijn. En belangrijke beslissingen stel je uit, bijvoorbeeld tot na de zomervakantie. Door je te focussen op het resultaat, verlies je het proces uit het oog. Terwijl dat minstens zo belangrijk is. Maar je hebt geen tijd te verliezen. Ook ik ken worstelingen in het ondernemen…

Stapsgewijs groeien

We zijn van nature allemaal ongeduldig. Een pasgeboren kind wil snel leren kruipen en daarna lopen. Maar in het begin lijkt het meer op vallen dan opstaan. Toch help je  liefkozend je kleine als hij weer eens is gevallen. Je geeft hem de tijd en ruimte om al vallend te leren lopen. Omdat je weet dat hij met dat vallen zijn spieren en zijn motoriek traint, die hij zo broodnodig heeft om later te kunnen rennen, klimmen en klauteren. Elke stap die hij maakt draagt bij aan zijn ontwikkeling. Totdat hij helemaal zelf al wankelend naar jou toe loopt. Dit maakt jou zo trots als een pauw. De combinatie tussen geduld en daadkracht vergeten we wel eens. We stellen wel hoge eisen aan onszelf. Maar kunnen of durven soms niet de commitment aan te gaan.

Doen waar je energie van krijgt 

Vorig jaar ben ik na jaren gestopt met het versturen van mijn wekelijkse nieuwsbrief. Omdat ik er geen energie meer van kreeg. Het werd een dingetje dat ‘moest’ omdat anderen dat ook zo deden. “The money is in the list” krijg je dan te horen. Terwijl ik ook andere manieren ken om mezelf zichtbaar te maken. Ik wil dat doen op een manier die bij mij past. Ik wilde zowel mijn liefde voor taal en mooie afbeeldingen hierin combineren. Dat was het begin van mijn experiment met elfjes gedichtjes die ik elke doordeweekse dag publiceer op Facebook.

Groeien als ondernemer

Begin dit jaar was het geen experiment meer, maar ongemerkt onderdeel geworden van mijn weekritme. Ik krijg er veel plezier en ook veel energie van. Ook hierin heb ik mijzelf ontwikkeld. Van kernachtige hakkelige gedichtjes heb ik nu de voorkeur voor één mooie vloeiende zin. Een keer per week bereid ik de gedichtjes voor en zoek alvast naar meerdere afbeeldingen die bij mijn huisstijl passen. Die verzamel ik dan op mijn eigen beeldbank. Op deze manier hoef ik de volgende keer minder lang te zoeken als ik er een nodig heb. Ook plan ik de gedichtjes alvast in. Elke stap die ik heb gemaakt is een stap voorwaarts in mijn bedrijf. Want groeien met je bedrijf kan alleen als jij groeit als ondernemer.

Doelgericht werken voor ondernemers

De ruimte om te kunnen veranderen komt pas als je jezelf tijd gunt om te groeien. In de praktijk is dat best lastig. Het is dan makkelijker om uit te stellen dan het proces in te gaan. Ergens voel je ook dat je mee ‘moet’ gaan met alle (digitale) veranderingen. Wat direct ook een perfecte afleiding is. Terwijl het misschien niet eens bij je past én het wel veel tijd en energie kost. Kies daarom het medium dat het beste bij jou en je doelgroep past. Om vanuit hier stapsgewijs en succesvol te veranderen.

De zomerperiode is dé beste tijd om te reflecteren om vanuit hier doelgerichte stappen te ondernemen. Tijdens de Summerschool speciaal voor ondernemers leer je hoe je slim om kunt gaan met komkommertijd. Je gaat twee dagen full-focus aan de slag op 10 + 14 juli. En op 28 augustus is er een terugkomdag. Zie we je dan?

Summerschool voor Ondernemers 

Ben je al een tijdje bezig met ondernemen? Maar vind je het lastig om het op jouw manier te doen die het beste bij je past? Tijdens de Summerschool hebben Dorotheé Beens van Eigen-Wijsz en ik volle aandacht voor jou en je bedrijf. Geen verplicht gepraat van hoe het zou moeten. Maar hoe kun je het  aangereikte format helemaal eigen maken. Zodat je het nu wel vol kunt houden. En je mooie plannen eindelijk waar kunt maken. Wanneer je je aanmeldt vóór 21 juni bieden we je dit programma aan voor slechts € 397,-. Daarna wordt de prijs € 497,-. Je ontvangt dus maar liefst € 100,- vroegboekkorting! Gun jij jezelf deze ruimte voor verandering om te kunnen groeien onder begeleiding van twee enthousiaste en bevlogen trainers?

Meer weten of aanmelden? Kijk dan op op deze link.

 

 

 

10 tips voor een ontspannen decembermaand

_stop-met-het-managen-van-je-tijd-en-ga-surfen-tony-crabbe1Het is alweer december. Voor velen een drukke maand voor het afronden van projecten, behalen van deadlines en de vele verplichtingen zowel voor zakelijk en privé. Hoe zorg je ervoor dat je ontspannen deze maand doorkomt? Maar ook de rest van het komende jaar? Afgelopen zomer las ik het boek Nooit meer te druk’ van Tony Crabbé. In zijn boek schrijft hij over aandachtsmanagement om een positief en effectief gevoel te krijgen. In dit blog beschrijf ik kort zijn tien tips die je kunt gebruiken voor een ontspannen decembermaand. En natuurlijk ook voor een goed begin van het komende jaar. Doe er je voordeel mee! Continue reading

Productief je dag beginnen met Slik de kikker

slik de kikker timemanagement tipHet druk zijn en druk hebben inclusief allerlei ad hoc  zaken, wordt regelmatig door iedereen ervaren. Het is daarom fijn als je productief kan zijn. Vooral als je véél op je to do lijst hebt staan. Kijk je na het opstaan waarschijnlijk ook als eerste op Facebook om te kijken wat je hebt ‘gemist’? Of begin je je dagelijkse routine met het checken van je e-mail? Om er vervolgens achter te komen dat er alweer een uur voorbij is? Of vind je het lastig om je aan grote en moeilijke taken te wenden? Een van de meeste eenvoudige én belangrijke productiviteits-tip is: start de dag met de lastigste taak, ook wel de ‘Slik die kikker’ techniek genoemd van Brian Tracy.

Productief je dag beginnen met Slik de kikker

Elke ochtend een kikker ‘eten’, zorgt voor een positief stimulerend gevoel. Het zou eigenlijk bovenaan je To-do lijst moeten staan. Zolang het op je bureau staat en het je letterlijk aankijkt of op je To-do lijst staat, zuigt het alle energie van je weg. Zolang je deze taak niet hebt afgerond, blijft de kikker jou aankijken en dit vreet energie. Werk of slik je de kikker weg en je zult de rest van de dag en de week overlopen met daadkracht en energie.

Dus, maak morgenochtend een beginnetje. Start rustig je computer of laptop. Haal koffie of thee en pak dan dóór. Zet hierbij alle afleidingen uit. Het is tevens raadzaam om de taak op te delen of in stukken te hakken, waarvan je er elke dag minimaal één doet (als de deadline dat toelaat). De middag kun je dan gebruiken voor alle ad hoc zaken die er dan zijn. Heb je een deel van de taak volbracht, dan zul je zien dat je ‘vleugels’ hebt, en nog een heleboel kunt doen!

Extra tip: Je kunt de Slik de kikker combineren met de Pomodoro techniek.

Gezocht MKB (familie)bedrijven/teams!

teamcoachen-teams-ontwikkelen-het-beste-uit-zichzelf-en-team-te-halen-123organizingWil je mij helpen bij het volgende? Ken jij of werk jij in teamverband (tot ca. 8 personen) bij een (MKB) bedrijf of organisatie in Gouda/Groene Hart die:

– regelmatig vastlopen in de onderlinge samenwerking
– moeite hebben met interne/externe communicatie
– focus en verantwoordelijkheid willen behouden als (team)lid

Ken of ben jij onderdeel van dit team? Laat het mij svp weten. I.v.m. mijn verdere specialisatie in teamcoaching, kom ik graag met jullie in contact. Ik zal in eerste instantie alleen observeren en ik geef indien wenselijk mijn observaties terug. Daarna wil ik graag onderzoeken waar jullie tegen aanlopen en wat jullie al hebben gedaan om dit te verbeteren. Op deze manier kan ik jullie nóg beter van dienst zijn. En wie weet kunnen we iets voor elkaar betekenen. Geïnteresseerd? Stuur mij een bericht naar jessica@123organizing.nl. Ik zie uit naar je email!

Oefenen in geduld

123 organizing - oefenen in geduld“Het duurt nu al meer dan een uur! Dit duurt mij te lang. Ik wil nu meer weten”. Al meespelend met het theekransje met mijn jongste dochter, luisterde ik enigszins verwonderd mee. Deze woorden werden enigszins geïrriteerd en ongeduldig uitgesproken door een vader tegen zijn vrouw. We zaten met zijn allen in de speelkamer van het ziekenhuis te wachten op een bericht van een verpleegkundige. Ben jij ook wel eens ongeduldig? Wat gebeurt er dan met je? En wat kun je dan doen?

Wat gebeurt er als je ongeduldig wordt?

Je bent met je gedachten al in de toekomst. Je hebt het verlangen om iets te hebben, af te hebben of dat iets klaar moet zijn op een gewenst tijdstip. En het liefst zo snel mogelijk. Geduld vind je door te zijn in het hier en nu. Je ‘ziet’ je verlangen, je voelt je irritatie en ongeduld. De onrust die wellicht gierend door je lichaam raast.Je hebt twee keuzes als je merkt dat je ongeduldig wordt of dat je bewust je verlangen opmerkt. Je kunt:

  1. In je ongeduld blijven hangen. Je stelt je als slachtoffer op van de situatie en je ademt hoog.
  2. Vertragen en terug te keren naar het hier en nu. Door rustig te ademen, neem je afstand en blijf je de baas over de situatie.

Geduldig loslaten

De bekende mindfulness leraar Thich Nhat Hanh geeft een mooie tip over hoe om te gaan met al de emoties die gepaard gaan met ongeduld: Ontferm je erover als een troostende moeder! Neem je emotie als het ware in je armen en kijk ernaar. Wieg het als een baby die troost zoekt. De emotie mag er zijn. Hij zal weer overgaan en plaatsmaken voor iets nieuws. Behalve als je probeert hem te onderdrukken of te bestrijden. Je erover ontfermen is de eerste stap naar loslaten.

Het is belangrijk om datgene wat je wilt loslaten een plek te geven. Pas dan ben je in staat om echt los te laten. Geef je het geen plek dan beland je in een vicieuze cirkel waarin loslaten geen optie is. Loslaten gebeurt doorgaans stapsgewijs én op verschillende niveaus in je hoofd, je lichaam en je hart. Loslaten en jezelf confronteren met de waarheid roept vaak weerstand op. Het is eng, maar het kan ook opluchting brengen. Het kan zijn dat je jarenlang met psychische of lichamelijke klachten hebt rond gelopen. Misschien heb je zelfs nooit met iemand gesproken over jouw geheim. De herinnering aan de gedachten en emoties geeft jou op een bepaalde manier houvast en controle over je eigen gedachten. Dit belemmert jou om verder te kunnen gaan.

Geduldig in het ‘nu’ zijn

Vlak voor mijn neus zag ik het afgelopen zaterdagmiddag gebeuren. Een botsing tussen mijn zoontje van vijf jaar en dochtertje van drie jaar op de trampoline. Een keurige val op de trampoline op haar billen. Met een lichtelijk schreeuwend huilen als gevolg. Niets aan de hand dacht ik eerst nog, het is vast van de schrik. Al huilend zijn we met zijn allen naar huis gegaan. Ook thuis aangekomen bleef ze huilen. Ze wilde gelukkig wat eten en drinken. Van vermoeidheid viel ze in slaap. Na een tijdje werd ze huilend wakker. Nadat ik haar arm voor de zoveelste keer had geïnspecteerd, concludeerde ik dat dit echt niet goed was. Gelukkig kon ik al om zeven uur terecht bij de Huisartsenpost. Voor de zekerheid werden er foto’s gemaakt op de Spoedeisende Hulp. “Ja mevrouw, ik snap het helemaal dat ze zo veel huilt. Ze heeft een gebroken arm”. Met een veelzeggende ‘nee-hoor-u-bent-u-geen-overbezorgde-moeder’ blik. Die avond gingen we met gips om haar arm naar huis. Toch wel fijn om thuis te gaan slapen. Alhoewel ik zelf niet kon slapen van alle spanning die ik in mijn buik voelde. De volgende ochtend moesten we ons om tien uur aanmelden in het ziekenhuis. De operatieplanning van elf uur werd uiteindelijk half een. Het lange wachten kan frustrerend zijn. Uit ervaring weet ik dat je in zulke gevallen het beste rustig kunt blijven. Dit deed ik door mijzelf te focussen op mijn dochter en mij niet af te laten leiden. Hierdoor heb ik het weekend met veel geduld doorgebracht.

Ongeduldig verlangen naar de toekomst

Even terug naar de ongeduldige vader waar ik het eerder over had. Na de woorden van deze vader te hebben aangehoord, was ik even in gedachten. Had ik hem niet vlak voor deze uitspraken nog druk werkend op zijn laptop bezig gezien?  Ik verbaasde me dat deze vader kennelijk geen geduld kon opbrengen. Als timemanagement trainer dacht ik automatisch na over vragen als “Wat is lang, wat is urgent en wie bepaalt dat dan? Had deze vader echt het idee enig invloed te kunnen uitoefenen in deze situatie? Of was het pure frustratie en voelde hij zich machteloos?” Vervolgens haalde mijn dochter me al snel uit mijn gedachten voor ons theekransje. “Mama, hier is je cupcake”. Even later kwam er een verpleegkundige om ons op de hoogte te brengen. Het kon nog vijf minuten duren of nog een half uur tot een uur. We liepen terug naar onze kamer. Die extra tijd maakte mij ook niet meer uit.

Ongeduld en de directe relatie met je  ademhaling

Onzekerheid, angst, spanning en stress veroorzaken verkeerd ofwel ‘hoog ademen’.  Je haalt dan kort adem, vanuit je borst. De ademhaling wordt als ware gehalveerd, je gaat oppervlakkig en sneller ademhalen. Doordat je sneller gaat ademhalen, wordt er meer zuurstof rond gepompt dan nodig is. Als reactie op je overbelasting van zuurstof kan er hyperventilatie of een paniek aanval ontstaan. Vaak verlies je op zulke momenten de controle over jezelf. Dit komt omdat je onder ‘langdurige’ druk hebt gestaan en het lichaam een uitweg zoekt. Door te leren je ademhaling onder controle te krijgen, kun je in veel gevallen de eerste reacties van stress, onzekerheid of ongeduld al de baas worden.

Geniet van elk moment

Van het leven genieten, samen zijn en voluit te durven leven is waar het leven voor mij voor staat. Maar ook over bewustwording en jezelf naar een hoger niveau ontwikkelen. Een niveau waar je slechts hoeft te zijn. In plaats maar alsmaar te piekeren of te verlangen over het verleden, het heden of de toekomst. Dit weekend heb ik ondanks de omstandigheden kunnen genieten. Het was heel fijn voor mij om bij mijn dochtertje te zijn en ik week nauwelijks van haar zijde. Ik moest haar achterlaten op de operatietafel nadat ze onder narcose werd gebracht. En gelukkig na slechts drie kwartier, ontwaakte ze bij mij op de kamer uit de narcose. Het moment dat ze haar ogen opende en mama riep, gaf mij een gelukzalig gevoel. Op dat moment was ik extra dankbaar dat ik er voor haar mag zijn. Dan is ‘tijd’ voor mij slechts een begrip. Koester de kleine dingen in het leven.

Controle over een situatie door rustig te ademen

Adem rustig in en adem rustig weer uit… Als je focust op je ademhaling, raakt je verlangen op de achtergrond. Omdat je aandacht dan bij het nu is, of wat je nu hebt. Door rustig adem te halen, word je rustiger en kom je meer in het hier en nu. En ontdek je misschien dat er hele waardevolle dingen gebeuren. Dit had je in de onrust en ongeduld wellicht over het hoofd gezien. Of je beseft dat je in specifieke situaties echt iets voor je kind of iemand anders kunt betekenen. Je kunt er gewoon voor hem of haar te zijn door te luisteren en te kijken naar wat een ander nodig heeft. En vertrouw erop dat de situatie weer goed komt.

Oefenen in geduld

Het is belangrijk om je ademhaling te voelen en te ervaren in je hele lichaam. Door je bewust te worden van je ademhaling, leer je te luisteren naar de signalen van je lichaam.  Je ademhaling is een krachtig middel om je lichaam en geest te kalmeren. Door goed in en uit te ademen, kun je spanning loslaten. Wanneer de ademhaling optimaal is, is deze rustig met vloeiende overgangen tussen de in- en uitademing die voelbaar zijn in het gehele lichaam. Merk je dat je in een bepaalde situatie komt, dat jou spanning, stress of ongeduld oplevert? Focus je dan op je ademhaling gedurende vijf minuten. Merk op wat dat vervolgens met je doet.

Een luisterend oor

Voel jij wel eens al bij voorbaat spanning, stress of onrust? Komt dit omdat je aan een specifieke klus, taak of project moet beginnen? En ervaar je dan ook ongeduld, omdat je eigenlijk niet weet hoe je focus, overzicht of structuur kunt creëren? Herken je dit en heb je behoefte aan een luisterend oor of wil je met mij aan de slag? Neem gerust contact met mij op. Dan maken we onder het genot van een kop groene thee kennis met elkaar. En bekijken we wat ik voor jou kan betekenen. Vind je mijn blog waardevol? Laat gerust een reactie achter onderin mijn blog. Delen met anderen is ook fijn. Dank je wel!