10 tips voor een ontspannen decembermaand

_stop-met-het-managen-van-je-tijd-en-ga-surfen-tony-crabbe1Het is alweer december. Voor velen een drukke maand voor het afronden van projecten, behalen van deadlines en de vele verplichtingen zowel voor zakelijk en privé. Hoe zorg je ervoor dat je ontspannen deze maand doorkomt? Maar ook de rest van het komende jaar? Afgelopen zomer las ik het boek Nooit meer te druk’ van Tony Crabbé. In zijn boek schrijft hij over aandachtsmanagement om een positief en effectief gevoel te krijgen. In dit blog beschrijf ik kort zijn tien tips die je kunt gebruiken voor een ontspannen decembermaand. En natuurlijk ook voor een goed begin van het komende jaar. Doe er je voordeel mee!

10 tips voor een ontspannen decembermaand

1. Gebruik het woord ‘omdat’

Geen nee zeggen eist op een gegeven moment zijn tol. Alsmaar moeten voldoen aan de verwachtingen van een ander levert jou steeds minder op. Oefen met nee zeggen en vul dit aan met  ‘omdat’. “Nee, ik heb er geen tijd voor, omdat…” Een ander zal deze reactie sneller accepteren. Tevens geeft dit jou de tijd om een verklaring te geven, zonder je bewust schuldig te voelen in deze specifieke situatie.

2. De uitknop

Zie jezelf en je brein als een batterij die regelmatig opgeladen moet worden. Gun jezelf de rust en zet jezelf eens vaker uit. Spreek met jezelf en eventueel je (levens- of zakenpartner) af hoe vaak, wanneer en hoe je dit wilt doen. Zo leg ik mijn smartphone niet meer op mijn nachtkastje. Op deze manier word ik niet verleid om even snel te kijken. Mijn smartphone laad ik ’s nachts in de keuken op. Op deze manier creëer ik bewust afstand. Gun jezelf en de ander jouw bewuste aandacht en tijd.

3. Schakel meldfunctie uit

Een van de grootste stressoren zijn de e-mailmeldingen op je computer of laptop. En daarnaast alle social media meldingen op je smartphone. Deze afleiding zorgt voor onrust en kan direct of indirect spanningen opleveren. Het gevolg van een melding is dat je elke keer 5 minuten achterstand oploopt op datgene waar je eigenlijk mee bezig bent.

4. Schrap een vergadering

Efficiënt vergaderen is een kunst. Waarschijnlijk heb je ook wel eens langdurige vergaderingen bijgewoond, waar je tijdens en achteraf gefrustreerd over raakt. Het nemen van besluiten duurde voor je gevoel uren en daarnaast werd er teveel over persoonlijke dingen gepraat. In het verleden was ik MR-lid bij de kinderopvang en ook op de basisschool. Sinds mijn komst is het vergaderen met minimaal een half uur verkort ;-). Ook het maken van uitgebreide verslagen behoort tot de verleden tijd. Een actiepuntenlijst is voldoende. Duidelijke afspraken over de agenda dragen bij aan de  structuur. En staan er weinig of geen actiepunten die voor jou van toepassing zijn, schrap dan deze vergadering uit je agenda.

5. Trek meer tijd voor iets uit

Hoe vaak kom je achteraf tijd tekort voor een taak? Overschatten we hoeveel we kunnen doen in de beperkte tijd die we hebben? Of liggen de vele afleiders en belemmerende factoren die je bewust en onbewust ervaart hieraan ten grondslag? Een goede planning vergt bewust keuzes maken. Bekijk hoeveel verplichtingen je op een dag hebt en wat je dan nog over houdt, halveer je. Vervolgens bedenk je hoeveel tijd je nodig denkt te hebben en die verdubbel je.

6. Houd de tijd in de gaten

Het werken onder enige spanning of met een deadline maakt dat je bewuster om gaat met je tijd. Vlak voor het weekend of een vakantie ben je productiever dan ooit. Dit komt doordat je je bewuster bent van je beperkte tijd. Plan een begin en eindtijd in je agenda. En laat een alarm afgaan een half uur of een uur voordat je aan de volgende (deel)taak gaat beginnen.  Op deze manier ervaar je dat je efficiënt aan het werken bent. En kan je bij de herinnering nog gerichte acties ondernemen.

7. Stop op tijd

Wat voor mij logisch is, hoeft een ander niet zo te ervaren. Zo was ik eens bij een klant en die zag dat ik bewust een eindtijd koppelde aan de volgende afspraak. Hoe meer tijd je denkt te hebben, hoe meer tijd je verliest aan minder belangrijke zaken… Het op tijd stoppen geeft jou de tijd om weer op te laden en je volgende afspraak voor te bereiden. Vind je dit lastig, plan dan voor jezelf een groter buffer tussen afspraken .

8. Begin ruim van tevoren en sluit het ‘bestand’ af

Als je werkt of gaat werken aan een moeilijke of grote taak / project, dan staat er een ‘bestand’ open. Je kunt dit als spannend en uitdagend ervaren, je gaat aan de slag. Of je kunt dit juist als belemmerend ervaren, waardoor je bij  gevolg uitstelgedrag gaat vertonen. Dit uitstelgedrag kun je vermijden door enkele dagen van te voren al aan de taak te beginnen door te bedenken wat je gaat doen. Schrijf dit op of maak er een digitaal bestand van. Dit scheelt op de dag zelf; je kunt gelijk aan de slag. Heb je de deeltaak  afgerond dan kun je dit bestand weer afsluiten. Met als resultaat dat het geen bewuste of onbewuste energievreter wordt.

9. Een opgeruimd hoofd

We zijn kampioen in het verzamelen van dingen, zowel in huis als op de computer en onze smartphone. Daarnaast worden we bewust en onbewust overladen met allerlei informatie. Hierdoor kun je minder snel je spullen vinden en wordt je zelf langzamer en prikkelbaar. Ook je computer en smartphone raken  steeds voller en worden steeds langzamer in het gebruik. Je brein werkt op dezelfde manier. Deze zomer heb ik gebruikt om in mijn huis, hart en hoofd op te ruimen. Dat geeft letterlijk ruimte en rust.

10. …en lach

Tegenslagen zorgen ervoor dat je sneller kan relativeren wat écht belangrijk voor je is en wat niet. Negatief denken zorgt ervoor dat je wordt belemmerend in je acties. Als je ‘druk’ ervaart als spanning en stress dan weet je dat je iets niet goed doet. Relativeer meer, maak bewust fouten en kijk er op terug met een lach. Hoe druk je het ook hebt, een lach maakt meer indruk en zorgt voor meer positiviteit.

Creëer meer werkplezier

Luister naar je eigen wensen en gevoelens, hiermee kun je het verschil maken voor jezelf en naar anderen toe. Echte aandacht hebben voor jezelf én voor elkaar wordt steeds lastiger met alle digitale hulpmiddelen. Terwijl je door echte aandacht te hebben meer werkplezier ervaart  én je hierdoor jouw werk ook langer volhoud. Ervaar je veel werkstress of spanning? Plan dan eerst tijd voor jezelf en met anderen in en dan pas de rest van je werk eromheen. Plan vandaag nog dat leuk, gezellig of sportief uitje met je vriend(in) dat je iedere keer weer uitstelt! En wees dankbaar voor de dingen die je wél hebt! Het boek ‘Nooit meer te druk’ is echt een aanrader op het gebied van zelfontwikkeling en biedt vele mooie en eigentijdse inzichten. Tip: vraag het voor de feestdagen of doe het jezelf cadeau ;-) Heb je na het lezen eventueel nog hulp nodig? Mail mij naar jessica@123organizing.nl voor het maken van een vrijblijvende kennismakingsafspraak.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>